Met deze eenvoudige tip wordt jouw pitch een stuk beter onthouden

Hoe lang of kort je je verhaal ook maakt, je luisteraars zullen het grootste gedeelte ervan hoe dan ook vergeten. Je moet er dus voor zorgen dat ze onthouden wat jij belangrijk vindt. De simpelste truc om dat te bereiken, wordt vaak over het hoofd gezien: de pauze. 

De kracht van de pauze leerde ik zelf bij de radio. Praten op de radio heeft iets onnatuurlijks. Dat is al helemaal zo bij het voorlezen van nieuwsberichten. Bij BNR Nieuwsradio presenteerde ik de mediaoverzichten in het avondspitsprogramma. 

Dat hield in dat ik elk uur vijf minuten de tijd had om nieuwsberichten uit de media te brengen. Ik schreef mijn teksten grotendeels van tevoren uit en noteerde ze in spreektaal. Maar in het begin maakte ik de fout om ze ook voor te lezen op de manier waarop ik normaal gesproken praat. En ik praat nogal snel. 

Op de radio vielen daardoor belangrijke details al snel weg. Als je alles in hetzelfde tempo leest, horen luisteraars amper welke plaats je precies bedoelt, over welke personen je het nou hebt of hoeveel doden er bij een ramp zijn gevallen. 

Korte pauzes
Bij teksten met een hoge informatiedichtheid gaat daardoor snel belangrijke informatie verloren. Door heel korte pauzes in te lassen en de belangrijkste woorden te benadrukken, maakte ik mijn verhalen een stuk duidelijker. Je geeft de luisteraar zo de kans om de belangrijkste informatie te verwerken en tot zich te nemen.

Je kunt deze truc in elke zin toepassen. Oefen eens met de volgende simpele zin:

  • Ik bestelde twee broden bij de bakker

Lees deze zin hardop voor zonder pauzes. Lees de zin daarna nog een keer hardop voor, maar laat nu een korte pauze vallen vóór het woord twee en benadruk dat woord ook. Doe nu hetzelfde, maar dan met broden. Lees de zin nog eens voor, maar laat nu een pauze vallen ná broden. Merk je het verschil?

Het inlassen van pauzes is een truc die elke ervaren presentator kent. Let maar eens op als je het journaal ziet of een TEDx-presentatie bekijkt: alle kleine en grote pauzes zijn bewust gekozen. De Amerikaanse presentatiedeskundige Ron Arden gaat zelfs zo ver door te zeggen dat een geoefende spreker meer bereikt met de pauzes die hij inlast dan met de woorden die hij zegt. 

Waslijst aan pauzes
Hij onderscheidt een hele waslijst aan verschillende soorten pauzes, die je zowel kunt gebruiken vóór de belangrijkste woorden die je zegt als erná. Dit zijn de belangrijkste pauzes, die ook jij kunt toepassen in je pitch:

- De begrijp-pauze. Deze werkt hetzelfde als de komma, maar je gebruikt hem ongeveer twee keer zo vaak. Het doel van deze pauze is om je luisteraars ‘even op adem’ te laten komen, zodat ze je informatie kunnen verwerken. Een tekst kunnen ze vaker lezen, een presentatie horen ze in één keer. Deze pauze is essentieel als je, net als ik, snel spreekt.
Bijvoorbeeld: ‘We hebben vandaag (pauze) 235 bestellingen verwerkt (pauze) van ons laatste product.

- De transitie-pauze. Laat een pauze vallen tussen twee belangrijke zinnen met verschillende informatie. Zo koppel je deze zinnen los van elkaar, waardoor je publiek ze allebei beter zal begrijpen. 
Bijvoorbeeld: ‘Het eerste voordeel is dat je sneller je werk afhebt als je deze nieuwe software gebruikt. (pauze) Het tweede voordeel is dat deze software ook veel gebruiksvriendelijker is.’

- De dramatische pauze. De dramatische pauze is de simpelste truc om spanning in je verhaal te brengen en je luisteraars op het puntje van hun stoel te laten zitten. Wees niet bang om deze pauze even aan te houden voor maximaal effect. 
Bijvoorbeeld: ‘Daarna gebeurde er iets opmerkelijks: (pauze, pauze, pauze…) je pitch werd opeens een stuk sterker.’ 

- De reflectie-pauze. Geef je je publiek iets om over na te denken? Laat daarna dan een pauze vallen. Dat mag je ook best duidelijk benoemen. De reflectie-pauze duurt een stuk langer dan de begrijp-pauze. Net als bij de dramatische pauze zou je het haast een stilte kunnen noemen.
Bijvoorbeeld: ‘Neem de tijd om even na te denken over wat dit betekent (pauze).’

- De zintuigen-pauze. Prikkel de zintuigen van je publiek. ‘Stel je eens voor (pauze), je ligt op het strand (pauze), het is 35 graden (pauze), en je hebt ver-schrik-ke-lijke dorst (pauze).’ Dezelfde zin werkt een stuk minder goed zonder pauzes. Deze pauze is vooral heel geschikt als je een probleem of oplossing extra wilt benadrukken.

Het inlassen van pauzes voelt in het begin onnatuurlijk aan, simpelweg omdat je ze in je gewone spreektaal niet bewust gebruikt. Oefen en speel er dus mee, net zo lang totdat het natuurlijk aanvoelt.


Deze tip komt uit Pitchen op de Werkvloer. Meer tips over hoe je de ideale pitch maakt in elke situatie? Bestel Pitchen op de Werkvloer bij Bol.com, Managementboek of je lokale boekhandel.

Terug naar overzicht