Onzeker? Nergens voor nodig!

Wat doe je als de groep voor wie je presenteert veel meer ervaren is? Zulke groepen kunnen intimiderend overkomen. Maar dat is nergens voor nodig!

Als jonge twintiger bereidde ik jarenlang grote interviews op de radio voor met de top van de politiek, cultuur en het bedrijfsleven. Ik belde onze gasten altijd de dag voor de uitzending op voor een uitgebreid voorgesprek. Daarna maakte ik voor de presentator een draaiboek waarin gedetailleerd stond beschreven welk intro hij moest voorlezen en welke vragen hij kon stellen.

Hoog tempo
Die voorgesprekken duurden vaak een half uur of langer en het was mijn taak om te achterhalen welke nieuwswaardige uitspraken de gast kon doen. Omdat het tempo op de redactie hoog lag, had ik vaak minder dan anderhalf uur de tijd om me in te lezen en voor te bereiden op het gesprek. Dat was vaak veel te weinig. 

In die korte tijd kon ik onmogelijk op een gelijkwaardige manier over de bankensector meepraten met de directeur van de Rabobank of alle onderwerpen analyseren waarmee de minister van Binnenlandse Zaken zich had beziggehouden de afgelopen maanden. 

Toen ik net met deze voorgesprekken begon, stond ik daardoor altijd al met 1-0 achter. De ander had veel meer kennis dan ik en had daardoor ook veel meer overwicht in het gesprek. Vaak was ik al zenuwachtig als ik de cijfers van mijn telefoon indrukte.

Radioshow
Daarna besefte ik dat dit allemaal niet nodig was. Ik was de autoriteit. Een bankdirecteur mag dan wel meer verstand hebben van economie en een minister weet ongetwijfeld meer van politiek. Maar ik weet veel meer van radiomaken. Ik weet ook precies hoe de radioshow in elkaar zit en weet ook wat onze luisteraars willen horen. 

Ik begon mijn telefoongesprekken daarna anders. Waar ik eerst snel naar de inhoud ging, begon ik nu uitgebreid over ons programma te vertellen. Ik legde uit hoe de show in elkaar zat, wie onze luisteraars waren en liet ook doorschemeren dat ik elke dag deze voorgesprekken voerde. Gasten waardeerden deze aanpak en vroegen aan het eind van het gesprek regelmatig om tips hoe ze het beste op de radio konden overkomen.

Jij pitcht
Als jij een presentatie of een pitch geeft, ben jij de autoriteit. Je weet wat je wilt vertellen en je hebt het meeste verstand van het onderwerp dat je pitcht. Het kan zijn dat degenen die tegenover je zitten veel meer ervaring hebben of veel slimmer zijn dan jij. Dat maakt niet uit. Niemand kent jouw idee beter dan jezelf. 

Laat daarom nooit zien dat je onder de indruk bent van iemands autoriteit. Waarom zou iemand waarvan jij zelf al vindt dat hij het beter weet nog naar je luisteren? Laat je niet intimideren als je moet pitchen voor iemand die een veel hogere functie heeft dan jijzelf. Jij bent de autoriteit.

zichtbaarheid ,onzekerheid,presenteren,zelfvertrouwen

Terug naar overzicht