Waarom je je pitch altijd afstemt op je publiek

Je pitch moet altijd zijn afgestemd op wat je publiek wil. Uiteindelijk zijn zij degenen die naar jouw korte verhaal waarmee je een doel wilt bereiken gaan luisteren. Maak van je pitch dan ook altijd maatwerk.

Het ideale pitchpubliek is dan ook publiek dat je goed kent. Collega’s met wie je al jaren samenwerkt en die jou graag mogen, zijn eerder bereid om naar je te luisteren. Daarnaast kan je de kennis die je over hen hebt in je voordeel gebruiken. Weet je dat je collega op maandagochtend eerst koffie nodig heeft om op gang te komen? Wacht dan nog even met het afsteken van je verhaal (of beter nog: breng hem of haar een kop koffie). 

Betrek je publiek bij de inhoud

Betrek je publiek ook in de inhoud van je verhaal. Is jouw collega een ware voetbalfanaat? Trek dan de aandacht door een grappige voetbalvergelijking te maken (‘door onze salesafdeling uit te breiden is onze selectie in ieder geval straks beter op orde dan die van Feyenoord’). Je publiek zal je pitch niet alleen beter onthouden, maar voelt zich ook persoonlijk aangesproken.

Natuurlijk kom je ook in situaties terecht waarin je dit ‘thuisvoordeel’ niet hebt. Bijvoorbeeld bij nieuwe klanten of bij een sollicitatiecommissie. Neem in dat geval echt de tijd om je in je publiek te verdiepen. 

Dat kan op heel veel manieren. Vraag een collega of kennis of ze iets weten over de nieuwe klant, collega of bedrijf. Zoek op Google en LinkedIn wie je straks tegenover hebt in de sollicitatiecommissie. 

Kijk naar het bedrijf

Op veel websites zetten bedrijven informatie over de identiteit van hun bedrijf. Wellicht zijn ze ook nog in het nieuws geweest (zoek hiervoor via news.google.com). En wees ook niet bang om de nieuwe klant gewoon te bellen. Bijvoorbeeld: ‘Volgende week hebben wij een afspraak en daar wil ik mij graag zo goed mogelijk op voorbereiden. Kan je mij vertellen wie nu jullie belangrijkste klanten zijn en wat hun grootste wensen zijn? Dat helpt mij om jullie straks een heel interessant voorstel te kunnen doen.’

Het helpt als de mensen in je publiek zoveel mogelijk op elkaar lijken. Op die manier kan je je boodschap zoveel mogelijk op maat maken. Ik ben zelf een groot voorstander van diversiteit, maar bij het geven van een pitch helpt het niet als je publiek onderling sterk van elkaar verschilt. 

Je hebt hier vaak helaas weinig invloed op. Maar mocht je bijvoorbeeld workshops geven, dan is het goed als je hier rekening mee kunt houden bij de groepsindeling.

pitchen,ken je publiek,maatwerk

Terug naar overzicht